Η Πόντια Μάνα της προσφυγιάς
Η Πόντια γυναίκα, η Πόντια Μάνα, όπως όλες οι μανάδες από τις χαμένες πατρίδες, άφησαν ανεξίτηλα σημάδια στις επόμενες γενιές. Η λέξη «Μάνα» ήταν η πιο …
Η Πόντια γυναίκα, η Πόντια Μάνα, όπως όλες οι μανάδες από τις χαμένες πατρίδες, άφησαν ανεξίτηλα σημάδια στις επόμενες γενιές. Η λέξη «Μάνα» ήταν η πιο …
Ο Πυρρίχιος χορός (χορός της φωτιάς) είναι ο αρχαιότερος Ελληνικός πολεμικός χορός. Ο Αρχαίος Πυρρίχιος ήταν χορός που χορευόταν είτε σε ομαδικό σχηματισμό, είτε ατομικά. Η …
Η Ποντιακή λύρα είναι το κατ΄ εξοχήν λαϊκό μουσικό όργανο των Ποντίων. Φέρεται επίσης και με το όνομα «κεμεντζές» (αρσενικό) ή «κεμεντζέ» (θηλυκό). Ανήκει στη κατηγορία …
Ο γάμος στη Ποντιακή κοινωνία ήταν ένας πολύ σημαντικός θεσμός. Τη μέριμνα του οποίου είχαν αποκλειστικά οι γονείς των νέων. Αυτοί διάλεγαν το ταίρι του γιου …
Ο αριθμός σαράντα (40) τόσο στην Αρχαία Ελληνική όσο και στην Ποντιακή ηθογραφία συναντάται πολύ συχνά. Ως ένας απόλυτος αριθμός, με ποσοτική – παραγωγική και φιλοσοφική …
Ο Πόντος, η γη των Ακριτών και προπύργιο του Ελληνισμού, αναπτύσσει ενδιαφέρουσα μουσική παράδοση, η οποία διατηρείται ακμαία ακόμη και σήμερα. Τα Ποντιακά τραγούδια, ένα από …
Από τα πιο δυνατά ποιήματα που διάβασα είναι «Ο θάνατος του λυράρη» του Κώστα Φραγκούλη και ένα Ποντιακό. «Ο Δήμον ο Κεμεντζετσής», γραμμένο πριν 75 χρόνια …
Στον αστροφώταχτο Πόντο, τα ειδυλλιακά παρχάρια με τις παραδείσιες ομορφιές τους λούζονται κατάβραδα από τις μυριόφωτες αστραχτίδες, της γλαύκης απεραντοσύνης. Σαν τρεμάμενοι λύχνοι χύνουν το λάγνο …
Η «χαμένη» Ελλάδα του Πόντου. Μια Ελλάδα που πόνεσε, δάκρυσε, μάτωσε, όσο καμιά άλλη. Που ταπεινώθηκε, χωρίς να χάσει ποτέ την αξιοπρέπειά της. Που υποτάχθηκε, παραμένοντας …
Στον Πόντο την φιλαργυρία την θεωρούσαν ασθένεια, νεύρωση και απεχθής συμπεριφορά. Για τον λόγο αυτό και οι Πόντιοι χρησιμοποιούσαν εκφράσεις, χαρακτηρισμούς και παροιμίες, κατά του άπληστου …
Στη Κρήτη και τον Πόντο υπάρχουν ομολογουμένως πολλές ομοιότητες. Στον χαρακτήρα των Κρητικών και των Ποντίων. Στη φιλοξενία, στη γλώσσα, ακόμη και στη λύρα, στα τραγούδια …
Στη Τραπεζούντα διαμορφώθηκε μια παράδοση στη μελέτη των μαθηματικών επιστημών, κυρίως της αστρονομίας, της αριθμητικής και της γεωμετρίας. Μάλιστα η πρώτη μαρτυρία για τη καλλιέργεια και …
Εκατόν ογδόντα έξι (186) Ποντιακοί χοροί, που κάποιοι ερευνητές ανακάλυψαν ξαφνικά και κάποιοι «Ποντιοπατέρες» τους νομιμοποίησαν, εισάγοντας τους στους Ποντιακούς Συλλόγους. Στοιχεία που θα οδηγήσουν, τον …